Vems hem?
Antal spelare: 5-10 spelare
Speltid: 45-60 minuter
Applikation: Teams, Zoom, Discord eller liknande
Gör så här
Utse en spelledare.
Övriga spelare skickar i förväg 1-2 bilder med motiv från sina egna hem till spelledaren. Exempelvis en bild av innehållet i kylskåpet och/eller en närbild på ett föremål av valfritt motiv. Även spelledaren kan bidra med bilder.
Vid en spelrunda visar spelledaren en slumpmässigt vald bild i chatten och alla spelare kommer att gissa vems hem det tillhör (alternativt lägg bilderna i en powerpoint-presentation och dela skärm).
Röstningen kan göras på två sätt. Antingen en spelare åt gången i turordning i samtalskanalen alternativt via privata chatten till spelledaren (det finns för- och nackdelar med bägge alternativen).
När ditt hem visas ger din röst ingen poäng. Därför är det bra om alla bidrar med lika många bilder per person för en jämn poängfördelning.
Rätt svar presenteras av spelledaren i slutet av spelet tillsammans med poängställningen.
Poängräkning
1 poäng till varje spelare som gissar rätt.
PlatonDu kan lära dig mer om en människa under en timmes lek än under ett år av konversationer.
Spyfall
Antal spelare: 5-10 spelare
Speltid: Varje spelrunda tar mellan 6-10 minuter, valfritt antal rundor
Applikation: Teams, Zoom eller Discord för samtal samt spyfall.app
Spelets mål
Spionen: Gissa spelrundans plats.
Andra spelare: Ta reda på vem spionen är.
Gör så här
Spelrundan börjar med att varje spelare får en plats och en tilldelad roll. Platsen är densamma för alla spelare (t.ex. banken) utom för en spelare som slumpmässigt får "spion"-kortet. Spionen känner inte till spelrundans plats.
Spelaren som startade spelet börjar med att fråga valfri annan spelare om platsen. Exempelvis: "Är det här en plats där barn är välkomna?" eller "Vilken tid kom du hit idag?".
Den ifrågasatta spelaren måste svara. Inga uppföljningsfrågor är tillåtna.
När personen har svarat, är det dennes tur att ställa en ny fråga. Detta fortsätter tills rundan är över.
Om någon ställde dig en fråga kan du inte omedelbart ställa en fråga tillbaka till denne spelare, du måste välja någon annan av dina medspelare.
Avslöja spionen
När som helst kan en spelare försöka avslöja en misstänkt spion. Spelaren måste säga "Jag röstar för att (spelare x) är spion. Omröstningen måste vara enhällig för ni ska kunna avslöja den misstänkte: D.v.s. om någon spelare röstar nej, fortsätter omgången som den var utan att spionen ger sig till känna. Om omröstningen är enhällig måste anklagad spelaren avslöja om hen är spionen eller inte och omgången slutar.
Spionen överlistar er
När som helst under spelet kan spionen själv avslöja att de är spionen och gissa vad platsen är. Omgången slutar sedan omedelbart oavsett om spionen har rätt eller fel.
Poängsättning om spionen överlistar er (3 olika scenarion)
Spionen tjänar 2 poäng om tiden löper ut utan att hen avslöjats.
Spionen tjänar 4 poäng om en spelare som inte är spion enhälligt anklagats för att vara spion och spelet avslutats.
Spionen tjänar 4 poäng om hen stoppar spelet och gissar rätt plats.
Poängsättning om spionen avslöjas
Varje spelare som inte är spion tjänar 1 poäng.
Spelaren som initierade den lyckade anklagelsen får ytterligare 1 poäng.
Musik- eller frågequiz
Antal spelare: 3-10 spelare
Speltid: 30-60 minuter
Applikation: Teams, Zoom eller Discord för samtal samt Spotify eller Kahoot
Gör så här
Utse en spelledare
Spelledaren förbereder en spellista eller frågor om det är ett frågequiz
Varje spelomgång börjar med att spelledaren spelar en låt/läser en fråga och övriga spelare skall så fort som möjligt antingen ropa sitt namn när de vet rätt svar eller skriva rätt svar i chatten (vilket som funkar bäst för er).
Poängräkning
+2 poäng för snabbaste rätta svaret.
-1 poäng för varje fel svar.
Alternativt spelsätt
Skapa quizet i Kahoot som sköter presentation och poängräkning åt dig. Du skärmdelar frågorna och spelarna loggar in med en unik spelkod via sin mobil eller platta för att tävla.
klassiker i digitalt format
Rita & gissa
Antal spelare: 3-10 spelare
Speltid: 15-30 minuter
Applikation: Teams, Zoom eller Discord för samtal samt skribbl.io
Om skribbl.io
Vid första anblick ser skribbl.io inte mycket ut för världen. Grafiken är skrattretande dålig och annonserna lika irriterande som alltid. Men spelet är gratis, mycket enkelt att använda och anpassat för att spela flera tillsammans i privata spelrum.
Gör så här
Utse en spelledare
Spelledaren skapar ett privat spelrum och bjuder in övriga spelare med inbjudningslänken.
Spelledaren kan lägga in egna ord till spelet och ställer in tidsbegränsning och antal spelomgångar.
När alla kommit in startar spelledaren spelet.
Rappakalja
Antal spelare: 4-10 spelare
Speltid: 30-60 minuter
Applikation: Teams, Zoom eller Discord
PS! Spelet finns i analog form också! Köpes förstås bäst hos Spel&Sånt.
Gör så här
Utse en spelledare
Bestäm om spelet skall begränsas av en viss speltid, en viss vinnarpoäng eller ett visst antal spelrundor.
Antingen har spelledaren en analog variant av spelet eller så söker hen på Internet efter svåra ord/begrepp som ingen (förhoppningsvis) i förväg vet vad de betyder.
Spelledaren läser upp ett av orden.
Övriga spelare skriver ner sina egna förklaringar av ordet och skickar till spelledaren i privata chatten. Det är givetvis strängt förbjudet för spelarna (förutom spelledaren) att använda sökmotorer, ordböcker eller dylikt under spelet. Den som fuskar är en lort!
När alla spelare lämnat sina egna förklaringar på ordet läser spelledaren upp dessa och den korrekta förklaringen i slumpvis ordning.
Spelarna skall nu i turordning gissa vilken förklaring de tror är den korrekta.
Observera
Om en spelare har lämnat in en förklaring som är korrekt eller nästan korrekt får denne omedelbart 2 poäng (alltså innan gissningsdelen börjar) och förklaringen läses inte upp.
Om fler än en spelare lämnar in en korrekt förklaring, avbryts omgången och ett nytt ord läses upp. De spelarna får ändå sina 2 poäng.
Om fler än en spelare lämnar in likadana felaktiga förklaringar avbryts också omgången och ett nytt ord läses upp. Om någon eller några spelare samtidigt har lämnat in riktiga förklaringar får de ändå sina 2 poäng.
Poängräkning
De spelare som under gissningsdelen väljer den korrekta förklaringen får 1 poäng var.
Varje spelare får 1 poäng för varje annan spelare som tror på hens falska förklaring.
KonfuciusDet är bättre att leka än att inte göra någonting alls