Vi tycker att ett bra exempel på UX, User Experience eller användarupplevelse som det heter på svenska (som aldrig låter lika coolt som engelska), är detta scenario:
Det är omöjligt. Eller?! NEJ. Det vi beskriver ovan är en sekvens ur Super Mario. Det är lätt att få människor att interagera med logik, bara man gör det roligt, intuitivt och enkelt!
Känner du dig själv?
Det finns flera undersökningar som visar att användare inte vet själva vad de egentligen behöver. Här finns knep för att få reda på det! Vi kan dom! Här kommer workshops, intervjuer, användarskuggning och testning in och ger oss tillsammans med dig underlag för att kunna göra riktigt bra UX.
Användarupplevelse för oss är bland annat
User research
Detta är en lyxig del att få ha i ett projekt, som ofta överses eller prioriteras bort. Så om du kontaktar oss och säger att du vill göra lite “User research”, gissa om vi blir glada! Och vilken produkt vi kan leverera sen!
Informationsstruktur
Att strukturera och fundera över informationen är något som görs mer eller mindre i varje projekt. Vi brukar göra det genom att mappa upp en sida från ett helikopterperspektiv och göra lite site-flöden där man kan se hur användarna rör sig och anpassa struktur och information därefter.
Interaktionsdesign
Det är interaktionsdesignen som får saker att animera, snurra, hoppa, röra sig. Det vill säga vara på det stället man förväntar sig och kännas så där interaktivt och härligt som bara vissa webbar och applikationer kan göra.
Prototyping
Bra beslut tar man genom att vara välinformerad, och det kan man bli genom att först få se hur en lösning blir innan den är klar. Detta löser vi genom wireframing och mockups. Skillnaden mellan dessa är att wireframing visar en superförenklad version “skelettet” medans mockup visar en mer färdig version. Man kan se det som steg 1 och 2 i en prototyp process.