Vi hade äran att vara med från början
Reklamationer är inte kul, för någon. Att det sen är dyrt och tidsödande är riktigt tråkigt. För nästan 2 decennier sen så hjälpte vi Philips att ändra på hur Nordisk eftermarknad ser ut. Vi implementerade ett av de första onlinebaserade reklamationsrapporteringsverktygen, som då var ett “enkelt” formulär med valideringar i. Det gjorde att alla Philips butiker äntligen visste vad de skulle rapportera och gjorde det rätt!
Reklamationsgraden skönk rejält, samtidigt som kundnöjdheten ökade. Det är vad vi kallar framgång!
Vad gör då XPOS?
Sedan starten har XPOS utvecklats enormt mycket men dess grundkärna är oförändrad. XPOS hjälper till att hålla reklamationsärenden strukturerade. Det är nämligen så att det ofta är butikspersonal som jobbar med reklamationer ute i de stora elektronikkedjorna. Det är den personal som tar hand om dig som konsument när du kommer in i butiken med en trasig apparat. Butiksbiträdet tar din information och din pryl, och registrerar den i XPOS.
XPOS hjälper butikspersonalen att kontrollera garanti, tillgängliga reservdelar, eventuella "snabbhack" för att få fart på apparaten igen eller informerar kunden om det är något annat man kan göra innan det startas ett reklamationsärende.
Om det inte går att lösa, så tas ärendet emot och tillverkaren av produkten tar vid. I "back office" hanteras ärendet enkelt, kopplas till en kund och screenas (både via AI och manuellt lite beroende på hur man ställer in), och när ärendet väl ska betalas ut så är XPOS kopplat till tillverkarens affärssystem, och krediten ställs ut. Alla nöjda och glada!
Servicechef på vitvaruföretagDet bästa med XPOS är dess flexibilitet, det går att lösa allt vi vill
Mer då?
Men här kommer ett försök! Utöver komplett reklamationshantering, vad sägs om: Reservdelsshop, reparationshantering, helpdesk-modul där ni kan ta emot alla era serviceärenden, FAQ, filarkiv, hantering av gjorda garantireparationer, frakthantering integrerat mot speditörer, integrationer mot lagersystem, integrationer mot affärssystem och så vidare, och så vidare.
Om jag nu vill använda XPOS då?
Om du är butik så går du bara in på www.xpos.eu och registrerar ett konto. Är du leverantör/tillverkare eller någon som vill integrera med XPOS så tar du bara kontakt med oss (eller branschorganisationen Applia som äger XPOS) så hjälper vi dig vidare.